maandag 16 april 2012
Beeldende Vorming 3D postmodern
1. Deze jurk is gemaak door Azzedine Alaïa. In het Groninger museum is daar tot 6 mei een expositie die de meest fantastische modecreaties van Alaïa van de afgelopen tien jaar zien.
2. Wat zichtbaar is bij deze jurk zijn de strepen in de rok. Het gestreepte patroon is ontstaan door het onderbreken van de gouden stof met een doorzichtige stof. Ook zie je een strakke, nauwsluitende bovenkant en daarna een wijd uitlopende rok. In de expositie zijn veel verschillende silhouetten te zien, maar ik heb voor deze gekozen doordat het het meest op een prinsessenjurk lijkt. Op de achterkant is nog een rist zichtbaar.
3. De betekenis van deze jurk is onbekend, maar zelf denk ik dat het staat voor vrouwelijkheid en luxe. Dit straalt het volgens mij uit door de strakke bovenkant en de gouden stof. Goud heeft naar mijn mening een bepaalde luxe uitstraling.
4. Naast de betekenis is vaak de manier waarop de jurk gemaakt is onbekend. Toch kan je bepaalde manieren van productie wel zien. Wat zichtbaar is, is dat er gewerkt is met naald en draad of een naaimachine. Er zijn verschillende manieren om een pasvorm voor een kledingstuk goed te maken. Dit kan door middel van een patroon of het modelleren op een pop. Modelleren betekend letterlijk vorm geven, in de modewereld wordt de stof dan om de pop heen gedrapeerd en krijgt zo de vorm van een kledingstuk en de juiste pasvorm.
5. De stijl waaronder deze jurk valt is postmodern. Het is namelijk in de afgelopen 10 jaar gemaakt, het is dus na de moderne tijd. Het meest in het oog springende kenmerk van de stroming is het in twijfel trekken van lang gekoesterde begrippen als waarheid en - romantische - authenticiteit. Vroeger moest een jurk verhullend zijn vandaar de lengte, maar door de stroken doorzichtige stof wordt de verhulling eigenlijk op een speelse manier teniet gedaan. Dit is naar mijn mening het stukje twijfel in het romantische uiterlijk.
6. In de bovenstaande tekst heb ik vaak gebruik gemaakt van mijn eigen mening. Zo vond ik de jurk een bepaalde vrouwelijkheid en luxe uitstralen en heb ik het in het postmoderne tijdperk geplaatst. Ik vind dat Azzedine Alaïa een erg mooie jurk heeft gemaakt die gezien kan worden als een hedendaagse prinsessenjurk. Jurken zoals die van Assepoester worden niet meer gedragen doordat het niet meer in het modebeeld past, maar gelukkig kunnen vrouwen zich in deze jurk toch nog prinses voelen.
Beeldsaspecten
Kleuren: De kleur van de jurk is goud en de stroken zijn doorzichtig waardoor de huid van de vrouw zichtbaar is bij het dragen. Bij schilderen worden de kleuren Geel, lichtgeel en oker gebruikt om een suggestie van een kleur goud te geven. Net zoals bij schilderen wordt er verf gebruikt om de stof de goude kleur te geven.
Ruimte: De jurk is niet gemaakt voor een bepaalde ruimte, maar voor een vrouw om te dragen. In het Groninger museum staat het in een ruimte met witte muren zodat de aandacht volkomen op de kleding wordt gericht.
Textuur: De textuur is de zichtbare en/of voelbare aard van het oppervlak bestaande uit twee aspecten: de structuur en de factuur. De structuur van het oppervlak is iedere eigenschap die laat zien hoe het onbewerkte, ruwe materiaal is opgebouwd (nerven en knoesten in hout of aders in marmer). De factuur is de wijze waarop het oppervlak van ruw materiaal is bewerkt (glad geschuurd, of met dikke verf grof beschilderd). Het onbewerkte materiaal is de ongeverfde stof, waarna de stof geverfd is en de factuur ontstaat.
Vorm: De jurk volgt aan de bovenkant de vormen van het vrouwelijk lichaam en aan de onderkant is het een geplooide rok. De plooien zijn organische vormen, ze zijn aanwezig in de natuurlijke omgeving. Bijvoorbeeld de golven van de zee. Verder is de rok kegelvormig, een geometrische vorm.
Compositie: compositie is de plek waar de dingen in de omgeving komen te staan. Bij de jurk is hier zoals bij ruimte besproken niet in een vaste omgeving gezet. De compositie van de jurk verandert dus voortdurend.
Licht: De lichtval in het museum wordt verzorg door spotje in het plafon waardoor het licht van bovenaf komt. Wanneer de jurk gedragen wordt is er vanzelfsprekend niet expliciet gebruik gemaakt van licht. Wel is het licht constant van invloed doordat het de kleur van de jurk weerkaatst wordt en we zo de gouden kleur zien.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)


Geen opmerkingen:
Een reactie posten