BASISPLAN
Sectie beeldend onderwijs
Groep: 5 of 6
Aantal lln: ± 25
Opdracht
Maak de tekening af zorg dat de hoofdpersoon goed te zien is en er verschillende kleuren door elkaar heen gebruikt zijn.
Betekenis
Het thema van deze les is sprookjes. Aan het begin wordt er een verhaal verteld over een prins die in een kasteel woont en verschillende avonturen mee maakt. Uiteindelijk wordt het verhaal gestopt en moeten de kinderen doormiddel van hun tekening het verhaal afmaken. Ze kunnen hierbij hun eigen fantasie op de loop laten en zelf bedenken hoe hun prins/prinses en kasteel eruit ziet.
Activiteiten
De kinderen gaan aan de slag met krijt op een tekening die al een stukje begonnen is. Op de tekening staat een kasteeltoren met stukje van een kasteelmuur. De opdracht voor de kinderen is: de persoon naar voren te laten komen en het leren om de kleuren te mengen. Dit kan eerst worden voor gedaan aan de hand van een klein papiertje wat de kinderen zelf krijgen en dat ze twee kleuren mogen uitkiezen en hiermee op het blaadje mogen uitproberen, om te laten zien wat het effect hier van is. De kinderen krijgen een papier met A3 formaat en de kleur is wit.
Vorm
Er wordt in deze les aandacht besteed aan twee beeldaspecten deze zijn: kleur en samengestelde vormen. Het beeldaspect kleur wordt vooral behandeld doordat de kinderen gebruik moeten maken van het mengen van kleuren om zo verschillende sferen en gevoelens neer te zetten. De samengestelde vormen komen naar voren, omdat het kind zelf het kasteel en de hele tekening mogen invullen en zo door verschillende vormen gebruikt kunnen worden.
Materiaal
Er wordt gebruik gemaakt van papier en wascokrijt. De wascokrijt moet dus door elkaar gebruikt worden. Verder worden de kinderen met het wascokrijt vrij gelaten.
Beschouwing
Er wordt eerst een verhaal voorgelezen, zodat de kinderen zelf in hun hoofd een beeld kunnen vormen van hoe het eruit zou kunnen komen te zien. Daarna wordt de nog niet afgemaakte tekening getoond en wordt er aan verschillende kinderen gevraagd hoe zij hem af zouden willen maken. Dan worden de eisen van de tekening vertelt. Dit zijn: het kleur gebruik door elkaar en de persoon die duidelijk naar voren moet komen. Hoe ziet de prins er volgens jou uit? Is het kasteel groot of klein, heeft het veel torens of weinig? Zijn er nog meer personen? Speelt het zich overdag of ’s avonds af? Wat voor kleur heeft het kasteel?
Werkwijze
De kinderen leren dat iedereen een andere kijk heeft op een beeld. Dat door kleuren te mengen er weer nieuwe ontstaan. Eventueel zou het mengen nog door de leraar kunnen worden gedemonstreerd.
Onderzoek
De kinderen onderzoeken door verschillende kleuren te mengen er weer hele nieuwe kleuren ontstaan
LESFASEN
Groep: 5 of 6
Organisatie
De A3 papieren moeten geprint worden.
De A5 papieren moeten klaar gelegd worden (voor kleur demonstratie)
De wasco krijtjes moeten klaar gelegd worden.
De kinderen werken in de eigen groepjes, de klassendienst deelt na het verhaal en beschouwing de A5 papieren en de wasco krijtjes uit.
Oriëntatie
De les wordt ingeleid met een verhaal over een prins en zijn kasteel. Dit verhaal wordt niet helemaal uitgelezen, zodat de kinderen hun fantasie nog kunnen gebruiken voor het einde. Er worden vragen gesteld deze zijn: Hoe ziet de prins er volgens jou uit? Is het kasteel groot of klein, heeft het veel torens of weinig? Zijn er nog meer personen? Speelt het zich overdag of ’s avonds af? Wat voor kleur heeft het kasteel?. Hierna worden de eisen van de tekening verteld. De prins moet goed naar voren komen en er moeten kleuren gemengd worden. Het kleuren mengen wordt gedemonstreerd aan de hand van hun a5 papier een wasco krijtjes ze moeten met 2 krijtjes mengen op dat a5 papier.
Uitvoering
De reflectie vragen zijn: Hoe ziet de prins er volgens jou uit? Is het kasteel groot of klein, heeft het veel torens of weining? Zijn er nog meer personen? Speelt het zich overdag of ’s avonds af? Wat voor kleur heeft het kasteel? Het kind moet kleur gebruiken en mengen, ook moet de prins goed te zien zijn.
Nabeschouwing
Na ongeveer een half uur drie kwartier zijn de meeste kinderen wel klaar en worden de tekeningen opgehangen in de klas. Als iedereen klaar is gaan we een paar tekeningen af en mogen anderen tips en tops geven en vraag ik aan de kinderen of er kleur gemengd is en of je de prins goed ziet en mag het kind zijn eigen verhaal bij zijn tekening vertellen. Wat gebeurt er op de tekening etc.
Accenten of opmerkingen
We verwachten dat de kinderen zelf invulling geven aan de nog niet afgemaakte tekening en hierin erg zelfstandig zijn. Wel moeten de kinderen kunnen samenwerken en misschien advies aan elkaar kunnen vragen om de manier van kleur gebruik en het gebruik van de krijtjes. Door de tips en tops te laten noemen door de kinderen kan worden er altijd positieve punten gegeven aan het kind ook bij een minder getalenteerd kind. Het is van belang om altijd met de tops te beginnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten